5. Verkeer en Veiligheid

Slimme mobiliteit

  • We blijven alert als het gaat over slimme mobiliteit. Wij erkennen dat het huidige systeem van (openbaar) vervoer vernieuwd dient te worden. Niet uitgaan van het systeem maar uitgaan van de behoefte van de reiziger, maatwerk bieden.
  • Aan de regelingen voor de mensen met de laagste inkomens (tot 130% van de bijstandsnorm) voegen we toe: gratis openbaar vervoer op Schouwen-Duiveland. Het is van belang dat ook mensen met de laagste inkomens volwaardig kunnen meedraaien in de samenleving. Gratis openbaar vervoer geeft hen vrijheid en kansen.
  • Daarnaast is voor ons belangrijk dat vervoerssystemen op elkaar aansluiten. Een begrijpelijk systeem voor de gebruiker waarbij wij pleiten voor één betalingssysteem. Duurzaam, betaalbaar en toegankelijk voor mensen met een beperking. We betrekken daarbij de initiatieven die op Schouwen-Duiveland al bestaan -zoals deelauto’s- en hun succes hebben bewezen.
  • We stimuleren de combinatie van leerlingenvervoer en andere doelgroepenvervoer. Brandweer
  • Het in stand houden van goede brandweerzorg die gedragen wordt door vrijwilligers blijft door maatschappelijke ontwikkelingen zoals vergrijzing, individualisering en Europese regelgeving aandacht vragen. Wij willen een (blijvende) goede spreiding van de brandweerposten over het eiland en zijn geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen om de brandweerzorg op Schouwen- Duiveland ook op langere termijn op het gewenste niveau te houden. We kunnen wellicht leren van ontwikkelingen in andere plattelandsregio’s of als pilotregio dienen.

 

Preventie en Handhaving

  • Veiligheid is een voorwaarde voor vrijheid. In een onveilige omgeving kunnen burgers niet leven, kinderen niet spelen en ondernemers niet werken. Of het nu gaat om geweld, vandalisme, fraude, misbruik van uitkeringen of onbeschoft gedrag tegen hulpverleners: dergelijk gedrag bestrijden we keihard. Wij geven prioriteit aan preventie maar zijn ook realistisch en beseffen dat bij overtreding ook handhavend opgetreden dient te worden. Daarbij horen goede samenwerking en afspraken tussen preventiemedewerkers, handhavers en de politie.
  • De handhavingscapaciteit dient uitgebreid te worden. Veel bepalingen in onze verordeningen en bestemmingsplannen kunnen nu niet in voldoende mate gehandhaafd wonen. Denk bijvoorbeeld aan het illegaal verhuren van woningen in de toeristische sector waardoor de leefbaarheid van hele woonwijken of delen daarvan aangetast wordt. De meldbereidheid wordt groter als het vertrouwen in de opsporende instanties omhoog gaat en buurtbewoners het idee hebben dat er ook daadwerkelijk iets met hun melding gedaan wordt. Meer handhavingscapaciteit is ook essentieel om ondermijning aan te kunnen pakken.
  • De Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD) is het centrale milieuloket van Zeeland en staat voor een schoon en veilig Zeeland. Dan doen wij ook. Het belang van milieucontroles neemt toe. De RUD dient voldoende gefaciliteerd te zijn voor de uitvoering van hun taken.

 

Munitiestortplaats

  • Wij zijn van mening dat het onwenselijk en zelfs onverantwoord is om de voor het Havenhoofd van Zierikzee in de Oosterschelde tussen 1945 en 1967 door het Rijk gedumpte 30 miljoen kilo afgedankte munitie daar te laten wegrotten. We maken ons zorgen over de mogelijke gevolgen voor het milieu in nota bene het Nationaal Park de Oosterschelde. Het is niet van deze tijd om zo’n gigantische hoeveelheid munitie daar (onbewaakt) te laten liggen vlak in de buurt van eenstedelijke ontwikkeling en twee grote waterwerken: de Zeelandbrug en de Oosterscheldekering. Het Rijk moet deze munitie op zijn kosten zo spoedig mogelijk laten opruimen, tenzij het opruimen meer gevaar met zich mee brengt dan het verder onberoerd laten liggen. Dat laatste moet zo snel mogelijk in opdracht van de gemeente en op kosten van het Rijk door een onafhankelijk onderzoeksbureau uitgezocht worden.

 

Overig

  • Een goede bereikbaarheid is belangrijk, zowel voor onze inwoners, het vestigingsklimaat als voor het toerisme. De wegen en bruggen (Zeelandbrug, Deltaweg, Haringvlietbrug) van en naar ons eiland moeten veilig zijn. We dringen bij de wegbeheerders aan op tijdig preventief onderhoud en een veilige inrichting
  • Schouwen-Duiveland promoot zich als fietsregio. Vele initiatieven zijn in de laatste jaren al gerealiseerd. Wij vragen nog specifiek aandacht voor het verlengen van het fietspad langs de Delingsdijk en het aanleggen van het fietspad Roterijdijk te Dreischor.
  • We onderzoeken of er mogelijkheden zijn om ervaren overlast van geparkeerde werkbusjes (die mensen van hun werkgever of van een eigenbedrijf mee naar huis nemen) in de smallere straten tegen te gaan of te verminderen. We beseffen dat aangeboden alternatieve parkeergelegenheid moet voldoen aan eisen van veiligheid en er geen sprake is van een verhoogde inbraakgevoeligheid.
  • We blijven aandringen op een veilige(re) locatie voor het Texaco tankstation aan de Nieuwe Koolweg in Zierikzee.