Bestemmingsplan Rietdijk

Onderwerp: Bestemmingsplan Rietdijk

Raadslid Henny Keereweer

“Meneer de voorzitter.

De PvdA-fractie wil allereerst een compliment maken aan wethouder van Burg voor het mogelijk maken van een bijeenkomst om de tijdens en na de commissievergadering nieuw opgekomen technische vragen te stellen. Ook een compliment en dank aan de ambtenaren die daarbij aanwezig waren en soms direct antwoord konden geven en de overige vragen snel schriftelijk wisten te beantwoorden.

Een en ander heeft inmiddels ook al geleid tot enkele ambtshalve aanpassingen van het plan, alsook tot de door de PvdA-fractie gewenste aanscherping van de met de familie Delst eerder gesloten exploitatieovereenkomst zodat nu gegarandeerd is dat de extra te realiseren standplaatsen door te verduurzamen ook echt “verdiend worden”. Met het CDA zijn wij van mening dat naar mogelijkheden gezocht moet worden om deze privaatrechtelijke overeenkomst bij niet nakoming daarvan door de initiatiefnemer af te dwingen door bijvoorbeeld milieuorganisaties, zodat zij daarvoor niet afhankelijk zijn van de gemeente. Wij denken aan het opnemen van een derdenbeding ten behoeve van die milieuorganisaties.

Deze zaak laat ook zien dat het van groot belang is dat alle beleidsstukken terzake toerisme samengevoegd worden in één beleidsstuk, waarmee alle afzonderlijke beleidsnota’s terzake toerisme komen te vervallen. De PvdA heeft hier al verscheiden keren op aangedrongen en is dan ook blij dat het college hier inmiddels werk van maakt. Wat ons dan weer wel verontrust is de passage in het huidige coalitieakkoord op blz. 21 onder 3.1.1.waar we lezen” De Agenda Toerisme blijft bestaan als ontwikkel- en innovatieagenda”. Roept u maar als u weet wat dit zinnetje betekent! Maar ook een ontwikkel- en innovatieagenda op het gebied van toerisme (wat het ook betekent) hoort ons inziens gewoon in dat ene document thuis. Misschien kan de wethouder onze ongerustheid op dit punt wegnemen.

(De wethouder heeft tijdens het debat aangegeven dat er geen aparte ontwikkel- en innovatieagenda komt. Die wordt ook in dat ene stuk opgenomen)

De PvdA trekt de conclusie dat er misschien technisch en juridisch gezien geen beletselen en onduidelijkheden meer zijn om tegen het voorstel te stemmen, maar dan resteert voor de PvdA nog wel de beantwoording van de politieke vraag of je dit soort herstructureringsprojecten van campings  en recreatieparken die gepaard gaan met forse uitbreidingen van het bestaande aantal toeristische eenheden, op dit moment wel wenselijk vindt. De PvdA heeft zich in het nabije verleden hier altijd tegen verzet en die vraag is ook in ons huidige verkiezingsprogramma ontkennend beantwoord. Voor de ongetwijfeld velen onder u die smullen van sociaaldemocratische lectuur: de vindplaats in ons huidige verkiezingsprogramma is blz.16.

De PvdA wenst eerst de resultaten van het al lopende onafhankelijke onderzoek door het Kenniscentrum Toerisme af te wachten. Dat onderzoek zal de vraag moeten beantwoorden of er op Schouwen-Duiveland te weinig of te veel of precies genoeg recreatie-eenheden zijn en of daar wellicht op het ene deel van het eiland een overschot aan is en op een ander deel juist een tekort. Als bijvoorbeeld(!) op de Kop van Schouwen al te veel eenheden zijn dan zou je daar ons inziens niet aan herstructurering van een vakantiepark met een uitbreidingsbonus van eenheden moeten meewerken en er juist naar moeten streven dat er meer eenheden op plekken worden gerealiseerd, waar juist behoefte aan eenheden bestaat.

Aan een en ander kleeft ook de leefbaarheidsvraag c.q. de vraag naar de draagkracht terzake toerisme onder onze inwoners. Die lijkt nu te verminderen. Nog maar 54% van onze inwoners vindt de huidige omvang van ons toerisme nog maar aanvaardbaar.

Wij kijken dan ook met belangstelling uit naar de uitkomsten van  het lopende onderzoek van het Kenniscentrum toerisme van de Hogeschool Zeeland.

De PvdA-fractie zal dan ook tegen het voorliggende raadvoorstel stemmen.

Dank voorzitter!”

Henny Keereweer

Mijn nest was knal rood! Ik ben in 1957 in Leiden geboren. Daar ben ik ook opgegroeid, heb ik gestudeerd en heb ik tot begin maart 2018 altijd gewoond.  Er waren wel wat mensen die mij als rasechte Leidenaar voor gek verklaarden toen mijn vrouw, onze twee zeer levendige en sterke Pointers  en ikzelf  vervolgens

Meer over Henny Keereweer