3. Leven en Wonen

Betaalbaar wonen

  • Het recht op betaalbaar wonen nemen we zeer serieus. Iedereen heeft een woning nodig, niemand honderdvijftig woningen om mee te speculeren. Huizen zijn om in te wonen, niet om te verzamelen. Wij kiezen daarom voor volkshuisvesting. Samen bouwen we aan een Schouwen- Duiveland met fijne en betaalbare woningen, in een prettige wijk waar het plezierig wonen is.
  • Ook op Schouwen-Duiveland zit de woningmarkt op slot. Met name starters kunnen in onze gemeente geen betaalbare huur- of koopwoning vinden. Gezellig thuis blijven wonen bij je ouders is alleen leuk als je er bewust voor kunt kiezen. We willen jonge mensen voor Schouwen- Duiveland behouden en terugkomers faciliteren. Wij gaan daar alles voor doen en schuwen niet de grenzen van de regelgeving op te zoeken.
  • Door betaalbare appartementen en nul-tredenwoningen (zowel koop als huur) voor de wat ouderen onder ons te bouwen, hopen we dat de zogenaamde verhuisketen weer op gang komt en er ook voor jonge starters op die manier woningen vrij komen. In de tussen liggende periode bouwen we tijdelijke woningen (sociale koop en huur) die modulair opgebouwd zijn.
  • Voor mensen die vanuit idealisme zelfvoorzienend willen bouwen en wonen (met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk) wijzen we een aantal locaties aan.
  • Ons woningbestand is deels verouderd. We gaan zo snel mogelijk woningen in de sociale sector renoveren en – als dat om financiële of andere redenen niet kan of niet verantwoord is – slopen en herbouwen. Een uitbreiding van het aantal sociale huur- en koopwoningen kan bijdragen aan een oplossing. We treden hiertoe in overleg met Woningcorporatie Zeeuwland (maken van prestatieafspraken).
  • We zien dat zowel in de kernen als in de meer toeristische buitengebieden woningen als tweede woningen worden aangekocht. Ook deze woningen zijn daardoor niet voor onze eigen woningzoekenden beschikbaar. Vaak worden deze woningen dan ook nog eens in strijd met bijvoorbeeld de geldende bestemmingsplan-voorschriften toeristisch verhuurd. Dat tast vaak de leefbaarheid aan. Deze wildgroei in aankopen van tweede woningen en toeristische verhuur pakken we aan. Er zijn wettelijke en andere mogelijkheden om ons bij dit streven te ondersteunen. Wij willen dat deze regelgeving, met name de toeristische verhuur, wordt gehandhaafd. Het aantal handhavers zal daarvoor uitgebreid moeten worden, alsook het aantal “juridische“ formatie-uren op het gemeentehuis.
  • Om speculatie met nieuwbouwwoningen tegen te gaan wordt aan de koper een zelfbewoningsverplichting opgelegd.
  • Wij willen dat binnen onze gemeente voor nieuwbouwwoningen een anti- speculatiebeding gaat gelden.
  • We willen ook de mogelijkheden onderzoeken om leegstaande gebouwen om te bouwen tot woningen.
  • Het voeren van een actief grondbeleid zou ook aan het oplossen van de huidige woningnood kunnen bijdragen. Je kan als gemeente dan meer bepalen welke soorten woningen (grootte en prijs) en onder welke andere voorwaarden gebouwd worden. Wij sluiten een actief grondbeleid dan ook niet uit, maar werken daar alleen aan mee als de aan dit beleid voor de gemeente verbonden financiële risico’s voldoende worden afgedicht.
  • Om de hoge woningnood op te kunnen lossen sluiten wij bouwen aan de randen van de kernen niet op voorhand uit.
  • Niemand slaapt op straat. Er dient altijd -op vrijwillige basis- een opvanglocatie beschikbaar te zijn.

 

Nieuwe Zeeuwen

  • De maatschappelijke opgave om vluchtelingen onderdak te bieden en statushouders een woning en bestaanszekerheid in Nederland is ook voor Schouwen-Duiveland actueel. Veel statushouders verblijven onnodig lang in asielzoekerscentra. Uitgangspunt in Zeeland is dat alle 13 gemeenten een bijdrage leveren naar maat en schaal van gemeenten. Wij zijn bereid voor een beperkt aantal jaren een tijdelijke opvanglocatie of een meer langdurige te realiseren.
  • In tijden van acute nood regelen we binnen onze gemeente ook opvang voor andere vluchtelingen.
  • Tijdelijke woonruimte – zogenaamde ‘tussenvoorzieningen’- kunnen een tijdelijke oplossing zijn voor woningzoekenden, statushouders, seizoensgebonden arbeidsmigranten en spoedzoekers. Landelijk zijn er middelen vrij gemaakt voor de huisvesting van aandachtsgroepen en in het bijzonder voor statushouders. Op deze manier kan er lokaal flexibele woonruimte gecreëerd worden en oplossingen geboden worden waarbij het onze voorkeur heeft om bestaande gebouwen te gebruiken waar dat kan. Aan de provincie Zeeland wordt gevraagd om ruim baan te maken voor deze plannen.

 

Onderwijs

  • Wij stimuleren en ondersteunen de ontwikkeling van inclusiever onderwijs op scholen zowel in het basis als voortgezet onderwijs. Elk kind of jongere heeft recht op thuisnabij onderwijs.
  • Wij willen dat onderwijs en kinderopvang samenwerken en dat combinaties worden gemaakt met sport, muziek en cultuur.
  • Voor het basisonderwijs werken we aan een toekomstgerichte huisvesting. Voor wat betreft de locatiekeuze voor de nieuwe regioscholen volgen wij de voorkeur vanuit het onderwijs.
  • Het realiseren van regioscholen dient gepaard te gaan met een goede regionale spreiding, veilige aanrijroutes voor de kinderen en kosteloze vervoersmogelijkheden. Er dient niet alleen aandacht te zijn voor de schoolgebouwen maar ook voor een gezonde, groene, uitdagende buitenruimte.
  • Onderwijs mag geld kosten. Onderwijs draagt bij aan het bieden van kansen aan alle kinderen.
  • Het schoolzwemmen wordt gratis.
  • De voorschoolse voorzieningen worden, voor alle kinderen, gratis.
  • Ieder kind en iedere jongere verdient perspectief. De groei van ongelijkheid tussen leerlingen met verschillende sociaaleconomische achtergronden beperkt zich niet tot het domein van het onderwijs. De verschillen doen zich ook voor op het vlak van armoede, gezonde leefstijl, schulden, jeugdwerkeloosheid, (psychisch-sociaal) welzijn. Wij zijn van mening dat het onderwijs de problemen waarmee kinderen en jongeren kampen niet alleen kan oplossen. De inzet van organisaties uit andere domeinen zoals sport, cultuur en jeugdhulp is evenzeer vereist. We onderzoeken of de huidige opdracht van het LEA (Lokaal Educatieve Agenda) verbreding nodig heeft waarbij samenwerking (domein overstijgend), duurzaamheid en uitgaan van hetgeen de kinderen en jongeren zelf nodig hebben, voor ons belangrijke uitgangspunten zijn.

 

Voorkomen armoede

  • In Nederland groeit één op de negen kinderen op in armoede. Dat zijn duizenden klassen vol. Vaak hebben ze geen schoolreisje, geen sport, geen muziekles, geen bijlesklas of kunnen ze hun verjaardag niet vieren. Sommige kinderen gaan zonder ontbijt naar school. Dat is onverteerbaar. De gemeente dient alle mogelijkheden voor het tegen gaan van armoede onder kinderen aan te pakken. Wij maken ons daar sterk voor.
  • Wij vragen ook aandacht voor armoede onder volwassenen en vinden dat mensen geholpen moeten worden als zij met schulden kampen. Schulden aan de gemeente die na verloop van drie jaar – ondanks het nakomen van de gemaakte afbetalingsafspraken- nog bestaan, worden kwijtgescholden. Waar nodig kopen we schulden bij derden af en verstrekken we als gemeente saneringskredieten.
  • In onze gemeente krijgen mensen recht op een aflospauze van 2 maanden per jaar.
  • Wij juichen de instelling (medio juli 2020) van het schuldsignaleringsproject “Team Vroeg Eropaf” toe en zullen de resultaten kritisch beoordelen.
  • Lokaal gaan we voor onze minimaregelingen nu uit van 110% van het sociaal minimum (bijstandsnorm). De PvdA kiest er voor om dit percentage te verhogen tot 130%.
  • Wij vinden dat een voedselbank niet nodig zou moeten zijn. Iedereen zou voldoende inkomen moeten hebben om van rond te komen. De afgelopen jaren is gebleken dat er helaas toch behoefte is aan een voedselbank. Daarnaast levert deze ook een bijdrage aan het voorkomen van voedselverspilling. Wij vinden dat de gemeente een verantwoordelijkheid heeft voor de huisvesting van de voedselbank.

 

Jeugdhulp

  • Steeds meer verenigingen en instellingen komen door teruglopende ledenaantallen of afnemend gebruik van accommodaties tot de conclusie dat behoud van een voorziening alleen is te vinden door bundeling en slimme vormen van samenwerken. Voor de gemeente is er een belangrijke taak om deze ontwikkelingen zo goed mogelijk te faciliteren en ondersteunen.
  • We zijn van mening dat inzet op preventie, vroeg-signalering en integraal werken de vraag naar zwaardere vormen van hulpverlening doet afnemen. We blijven investeren in onder andere opvoedondersteuning en voorlichting over alcohol en drugsgebruik.
  • We zijn blij met initiatieven die ervoor zorgen dat welzijn-, onderwijs-, zorg- en hulpverlenende organisaties meer samenwerken. Samenwerken is het toverwoord, gebruik van elkaars kennis en kunde, denken in ‘wij’ in plaats van ‘ons’, onderling respect en er samen voor gaan. Zo vermijden we voor de hulpvrager ook de vaak frustrerende “hulpverlenersdrukte” binnen één gezin. Initiatieven mogen op onze ondersteuning rekenen.
  • De jeugd verdient de zorg die zij nodig heeft. De kosten van de noodzakelijke jeugdhulp zijn geen issue. De huidige samenwerkingsvorm van de 13 Zeeuwse gemeenten op het gebied van de jeugdhulp houden we tegen het licht.

 

Cultuur

  • Cultuur gaat over wie we zijn en wie we kunnen zijn, waar we vandaan komen en naartoe gaan, en over onze drijfveren en motieven. Cultuur verbindt mensen en biedt plezier! Er gebeurt op dit gebied al heel veel op Schouwen-Duiveland. Nieuwe initiatieven op cultureel gebied kunnen op onze steun rekenen. Wij vinden het belangrijk dat gestreefd blijft worden naar samenwerking en coördinatie. Concurrentie is niet gewenst.
  • Voor wat betreft Brogum zijn wij voorstander om de uitvoering van de geplande verbouwing te laten plaatsvinden op basis van de zogeheten voorkeursvariant. Wij willen dat de gemeente eigenaar blijft van het gebouw.
  • De gemeente bevordert dat (tijdelijk) leegstaande winkelpanden als expositieruimte gebruikt kunnen worden door kunstenaars.
  • Wij willen meer kunst in de openbare ruimte. Muur/gevelschilderingen en/of gedichten mogen wat ons betreft hier prominent onderdeel van uitmaken.

 

Zorg

  • Mensen steken vaak al hun energie, liefde en passie in hun zorg, maar tegelijkertijd kan intensieve mantelzorg ongelooflijk zwaar zijn. Daarom willen we hen ontlasten.
  • We onderzoeken welke mantelzorgers extra ondersteuning nodig hebben en organiseren die dan ook. Bijvoorbeeld door mantelzorgers actief te wijzen op de bestaande mogelijkheden, door na te gaan of de huidige ondersteuning voldoet of aanpassing behoeft of met een concept zoals autismevriendelijke gemeenten.
  • We hebben speciale aandacht voor minderjarige kinderen die mantelzorgtaken uitvoeren: zij moeten zoveel mogelijk worden ontlast en ondersteund.
  • Mantelzorg is nooit verplicht. Er blijft een vangnet voor hen die geen netwerk hebben of een netwerk hebben dat niet kan voorzien in de gewenste ondersteuning.
  • Voor alle mantelzorgers, dus ook voor de minderjarige mantelzorger, zetten we de mogelijkheden van het tijdelijk overdragen van zorg (respijtzorg) maximaal in. Als er aanleiding is voor nieuwe initiatieven zullen wij deze ondersteunen.
  • De gemeente organiseert de huishoudelijke hulp voor mensen die deze hulp niet zelf kunnen organiseren. De gemeente ontzorgt. De gemeente is er juist om deze mensen te ondersteunen en te helpen. Daar staan wij volledig achter. Mensen die deze huishoudelijke hulp zelf kunnen organiseren zullen dat ook zelf moeten doen.
  • Wij zijn van mening dat mensen die de huishoudelijke hulp zelf kunnen betalen dat ook zouden moeten doen. Weg met het abonnementstarief! Onze gemeente neemt de vrijheid om op zoek te gaan naar manieren om dit te bewerkstelligen.
  • De kwaliteit van de zorg die nodig is staat voorop.
  • De PvdA zal er voor strijden dat de huidige ziekenhuiszorg voor onze gemeente minimaal op het huidige niveau blijft bestaan.