7. Bestuur

Dienstverlening

  • De gemeentelijke dienstverlening gaat uit van empathie, het verplaatsen in die ander en vertrouwen. De gemeentelijke dienstverlening gaat niet uit van ingewikkelde regels of financiële potjes. Persoonlijk contact maakt het contact menselijker, voorkomt misverstanden en ‘verharding’. Als inwoners vragen om persoonlijk contact , dan wordt dat op de zo kort mogelijke termijn geregeld.
  • De burger mag een betrouwbare overheid verwachten, die de menselijke maat hanteert en haar burgers respecteert. Dit vraagt niet alleen om een integere overheid en een overheid die zich houdt aan gemaakte afspraken, maar het vraagt ook om informatieveiligheid. De verantwoordelijkheid van onze gemeente voor informatieveiligheid geldt over de hele linie, van inhuurkracht tot raadslid, voor leveranciers en samenwerkingsverbanden. Dit vraagt onder andere om een gemeentelijke inspanning. De gemeente investeert in deze informatieveiligheid.
  • We leven in een digitale samenleving. Digitale dienstverlening door de gemeente is een goede ontwikkeling, maar wij vinden het van groot belang dat de inwoners die laaggeletterd of niet zo digitaal-vaardig zijn ook goed geholpen worden. Digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet.

 

Participatie

  • Inwoners weten wat er in hun eigen omgeving speelt en welke oplossingen er mogelijk zijn. Goed voorbeeld is de door de inwoners van Sirjansland zelf opgestelde dorpsvisie. In de samenleving is veel creativiteit, enthousiasme, kennis en talent beschikbaar. In de afgelopen raadsperiode hebben we dat een aantal keren flink mis zien gaan. Denk daarbij aan de restauratie van de kademuren, het door de gemeente willen rooien van de Lindebomen aan de Oude Haven of het besluit inzake de kleuren van onze vuurtoren in Nieuw Haamstede. Wij willen dat elk raadsvoorstel voorzien wordt van een paragraaf waarin staat hoe de participatie is ingevuld.
  • Participatie vraagt om verwachtingenmanagement. Zowel van de kant van de gemeente als van de kant van onze inwoners. Wij realiseren ons dat de gemeente(raad) het algemeen belang dient en niet (uitsluitend) het belang van één persoon of actiegroep. Dit vraagt om transparantie, goede motivatie en argumentatie.
  • De uitvoering van de dorps- en stadsvisies heeft onze ondersteuning maar (financieel) niet ten koste van alles. We stellen mensen boven stenen en asfalt.

 

Gemeente als organisatie

  • Geen onnodig flexwerk (tijdelijke contracten) bij de gemeente. Vast werk is belangrijk voor de bestaanszekerheid. De gemeente laat het goede voorbeeld zien.
  • De gemeente biedt, op alle schoolniveau’s, actief stageplaatsen en traineeships aan.
  • De gemeente koopt duurzaam, circulair en sociaal diensten en producten in. Dit verlangt de gemeente ook van de bedrijven en organisaties waar zij zaken mee doet of subsidies aan verstrekt.
  • De catering bij de door de gemeente georganiseerde bijeenkomsten is gebaseerd op lokale biologische producten.
  • Wij zijn voorstander van het Sinds 2016 is in Nederland het VN Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap van kracht. In onze gemeente neemt iedereen volwaardig deel, is toegankelijkheid de norm bij onderwijs, spelen, werken, communicatie, zorg, reizen en bereikbaarheid van openbare gebouwen.
  • Op Coming Out Day hijsen we de regenboogvlag op het gemeentehuis. Zorginstellingen worden LHBTI-vriendelijk.

 

Gemeente en financien

  • Wij vinden het belangrijk dat het bestuur van de gemeente voldoet aan de uitgangspunten van soberheid en doelmatigheid en verwacht dat ook van organisaties die door de gemeente gesubsidieerd worden. De uitgangspunten van de Wet Normering Topinkomens passen we toe. Organisaties die deze wet overtreden verliezen (met terugwerkende kracht) hun recht op subsidies van onze gemeente. In voorkomende gevallen worden die teruggevorderd. Een en ander dient als voorwaarde aan de subsidieverstrekking verbonden te worden.
  • Belasting is je contributie aan de samenleving. Bij nieuwe activiteiten of doelen kijken we eerst of het hiervoor benodigde geld gehaald kan worden door bestaande activiteiten niet meer of minder te doen. Voor ons is verhoging van gemeentelijke belastingen alleen bespreekbaar wanneer financiering van noodzakelijk nieuw beleid niet gecompenseerd kan worden door het vervallen van oud beleid (principe nieuw voor oud). Wij realiseren ons dat er grenzen zijn aan de hoogte van belastingen en tarieven, zeker voor inwoners met een laag of middeninkomen. Lastenverhoging dient dan ook voor de PvdA gecombineerd te worden met verruiming van de kwijtscheldings- en vrijstellingsmogelijkheden voor deze inkomensgroepen.
  • Het totaal aan gemeentelijke belastingen en heffingen (inclusief parkeertarieven) dient met die van de andere kustgemeenten in de pas te lopen.
  • We oormerken de gelden die van het Rijk zijn ontvangen voor de bestrijding van de gevolgen van de Coronapandemie. Dit geld mag niet voor andere projecten worden ingezet.

 

Samenwerking

  • Samenwerkingsverbanden tussen de Zeeuwse gemeenten, of die nu gebaseerd zijn op de Wet gemeenschappelijke regelingen of niet, vraagt om verbetering. Het democratische recht van de gemeenteraad om kaders te stellen en de democratische controle ten aanzien van de uitvoering bij deze samenwerkingsverbanden ervaren wij als lastig. Wij willen meer concrete doelstellingen in de begrotingen van samenwerkingsverbanden terug zien. Het verheugt ons dat onze gemeentelijke Rekenkamer heeft aangegeven hier onderzoek naar te doen.
  • Gemeentelijke samenwerking mag het individueel maatwerk op lokaal niveau niet in de weg staan. Dit laat onverlet dat wij Zeeuwse samenwerking toejuichen.
  • Bij nieuwe gemeenschappelijke regelingen maken wij ons sterk voor een vestigingslocatie op Schouwen-Duiveland.

 

Relatie college-raad

  • De rollen van de gemeenteraad zijn volksvertegenwoordiging, kaderstelling en controle. Taak van het college van burgemeester en wethouders is uitvoering. Wij zijn tegen de huidige praktijk van het door de gemeenteraad aannemen van zeer gedetailleerde amendementen waarmee de raad op de uitvoerende stoel van het college gaat zitten. Hierdoor kan het college niet meer naar behoren haar uitvoerende taak oppakken. Bovendien roept deze handelwijze van de gemeenteraad (en zeker als de besluitvorming vaak te herleiden valt tot een persoon of bedrijf) al of niet terechte integriteitsvragen op c.q. ontstaat onnodig een zweem van vriendjespolitiek. Wij willen daarvan af.
  • In 2019 heeft de gemeenteraad één van de zwaarste middelen die zij heeft ingezet en een raadsonderzoek naar een aantal al te lang lopende projecten uitgevoerd. Het eindrapport ‘Samenspel op Schouwen-Duiveland’ verscheen in mei 2020. De nieuwe gemeenteraad moet de belangrijkste aanbevelingen uit het rapport serieus oppakken: 1. De formele rollen van de raad (kaders stellen, controle uitoefenen en volksvertegenwoordiging) moeten meer met elkaar in balans komen en 2. Zorg voor waarborgen tegen individuele belangenbehartiging.
  • Genoemde handelwijze van gedetailleerde amendementen vinden wij op gespannen voet staan met de controlerende taak van de gemeenteraad. Het wordt zo al snel de slager die zijn eigen vlees keurt.
  • Wij verzetten ons tegen politieke ‘spelletjes’ en het spelen op de man en niet op de bal.
  • Wij zijn er voorstander van dat raadsvoorstellen voortaan van meerdere oplossingsscenario’s voorzien worden. Dit verhoogt de kwaliteit van de besluitvorming en komt de verhoudingen in de gemeenteraad ten goede.
  • Wij zijn voorstander van een coalitieakkoord op hoofdlijnen. Dit biedt ruimte voor debat en het serieus nemen van ieders inbreng. Dit verhoogt de kwaliteit van de besluitvorming en de onderlinge verhouding in de gemeenteraad.
  • Integriteit staat hoog in ons vaandel. Een goed functionerend en integer openbaar bestuur levert een belangrijke bijdrage aan het vertrouwen van de mensen in de politiek. Hierover is landelijk nieuwe wetgeving in de maak ( Wet bevorderen integriteit en bestuur). Wij willen jaarlijks met de gemeenteraad en het college in gesprek over integriteit. Ook wij willen een cultuur binnen de gemeenteraad die mogelijk maakt dat we elkaar kunnen aanspreken als zich integriteitsvragen voordoen. Ook de schijn van belangenverstrengeling dient voorkomen te worden.