Minicampings

14 april 2024

Inleiding
Een mini-camping heeft maximaal 25 standplaatsen. Tenminste, tot nu toe. Mogen mini-campings groeien naar 35 standplaatsen? Over deze vraag sprak de raadscommissie tijdens de vergadering van maandag 8 april 2024.

Aantal standplaatsen
De PvdA vindt het toestaan van een groei naar 35 standplaatsen op een mini-camping niet nodig en zelfs ongewenst. Nog niet alle huidige mogelijkheden voor het exploiteren van een mini-camping zijn benut. Zelfs bij handhaving van maximaal 25 standplaatsen kan het totaal aantal standplaatsen op mini-campings hierdoor nog met 430 standplaatsen uitbreiden! Bij een uitbreiding naar 35 standplaatsen kan het aantal standplaatsen toenemen met tot ruim 1.400. Waarom uitbreiding naar 35 standplaatsen toestaan, nu er geen toeristische vraag naar is, blijkens de bezettingscijfers. Waarom het draagvlak voor toerisme onder de inwoners nog verder op de proef stellen? Genoeg is genoeg. Sterker nog, het college geeft zelf aan dat uitbreiding niet aansluit op de Agenda Toerisme, leidt tot meer drukte in het hoogseizoen en uitbreiding van het aantal standplaatsen is, we citeren uit het commissievoorstel “concurrerend met andere ruimtelijke ontwikkelingen (kan ten koste gaan van ruimte voor woningen, verkeer, stikstof, landbouw, etc.)”. Daar komt de rechtsongelijkheid bij: mini-campings mogen dan ‘zomaar’ uitbreiden terwijl gewone campings wél aan de eisen van de Agenda Toerisme moeten voldoen (lees: kwaliteitsverbetering en verduurzaming).

In de commissie zijn alternatieven aangedragen, bijvoorbeeld de niet gebruikte mini-campingvergunningen intrekken en deze standplaatsen ‘verdelen’ over mini-campings die al in exploitatie zijn. Een ander idee is het maximaal aantal van 25 standplaatsen handhaven op mini-camping die liggen in de ‘Kop van Schouwen’ en dat mini-campings in andere gebieden wel mogen groeien naar 35 standplaatsen. Of deze alternatieven juridisch haalbaar zijn, is niet getoetst.

Wildparkeren campers
Insprekers (vertegenwoordigers van Vekabo, Hiswa/Recron en een eigenaar van een mini-camping) vroegen onder andere aandacht voor het wildkamperen van camperaars. Camperaars gaan, zo werd gezegd, vaak op pad zonder vooraf een camping te reserveren. Zelfs tot laat in de nacht rijden camperaars rond op Schouwen-Duiveland op zoek naar een vrije overnachtingsplek op een (mini)camping. Vaak mislukt deze zoektocht en dit leidt tot wildkamperen. Handhavend wordt, volgens de insprekers, niet of onvoldoende opgetreden.
Wij gaan het college vragen of hier cijfers over beschikbaar zijn. Dat het wildkamperen met name de mini-campings inkomsten scheelt, willen wij wel aannemen, maar of dat een houdbare reden is om ons eiland vol te zetten met borden die wildkamperen met campers verbieden, is nog maar de vraag, nog afgezien dat onze handhavingscapaciteit daar nu niet op berekend is.

Tot slot
Het college gaat met de inbreng van de commissie aan de slag en komt, voor de zomervakantie, met een uitgewerkt voorstel naar de raad. Als wij tijdens de commissie goed hebben geluisterd is de kans klein dat het aantal standplaatsen op mini-campings gemaximaliseerd blijft op 25. Een meerderheid van de raad zal, misschien onder bepaalde voorwaarden, weer vóór uitbreiding van het aantal toeristische eenheden zijn. De PvdA gaat dat niet tegenhouden, hoe graag we dat ook willen.