Richtlijnen tentoonstellingen hal gemeentehuis

27 oktober 2023

20231011 Beantwoording SV PvdA Expositie historie van vrouwen van Wereldvrouwen Schouwen-Duiveland (978530)

Wat vooraf ging

De tentoonstelling ‘Herstory‘ van Wereldvrouwen mocht alleen in de hal van het gemeentehuis tentoongesteld worden wanneer bepaalde, specifiek aangegeven, koppen van krantenartikelen vooraf werden verwijderd. De organisatoren van deze tentoonstelling besloten niet tot aanpassing van deze historische krantenkoppen over te gaan met als gevolg dat de tentoonstelling niet is doorgegaan. Wij hebben daar toen schriftelijke vragen over gesteld.

Vraag en antwoord 1

Wij waren verbaasd over deze situatie en stelden schriftelijke vragen aan het college. De vragen en antwoorden van het college staan in bijgevoegd pdf bestand.

Een paar citaten uit de beantwoording:

• “Het toetsen van de inhoud van alle exposities (amateurkunstexposities én thema-exposities zoals die van de Wereldvrouwen) is niet nieuw. Er wordt hierbij nadrukkelijk geen oordeel gegeven over de inhoud van de exposities.”
  • “Het gemeentehuis is niet in de eerste plaats een expositieruimte, maar een openbare publieke ruimte. We houden rekening met elkaar en zorgen er daarom voor dat exposities niet aanstootgevend, (zeden)kwetsend of politiek/religieus beladen zijn. Exposities moeten voor alle doelgroepen/bezoekers (van kind tot volwassene) van het gemeentehuis geschikt zijn. Dit is zeker niet ongebruikelijk. Ook andere gemeenten die expositieruimtes beschikbaar stellen hanteren soortgelijke richtlijnen.”

Vraag en antwoord 2

De beantwoording van de schriftelijke vragen was voor ons en de fracties van GroenLinks en CDA aanleiding voor enkele mondelinge vragen. Die hebben wij gesteld in de commissie van

1. In de beantwoording van het college staat: ‘Er wordt hierbij nadrukkelijk geen oordeel gegeven over de inhoud van de exposities’.  In de zin ervoor staat: ‘Het toetsen van de inhoud van alle exposities is niet nieuw’. Hoe kan het college deze zinnen met elkaar rijmen: enerzijds wel inhoud toetsen anderzijds niet de inhoud toetsen?
  2. Als er geen beleidsregels zijn, maar slechts ongeschreven richtlijnen; hoe wordt de toetsing dan tastbaar en concreet voor iedereen?
  3. In de reactie schrijft B&W: ‘Het college ziet naar aanleiding van de ontstane onduidelijkheid reden om de richtlijnen voor activiteiten in de centrale hal via de website kenbaar te maken.’ Is het college bereid met een raadsbrief over deze richtlijnen te komen?
  4. Is het college bereid zijn beslissing ten aanzien van de expositie Wereldvrouwen te heroverwegen en de oorspronkelijke tentoonstelling alsnog in zijn geheel in de hal van het gemeentehuis toe te staan?

Het college geeft de volgende beantwoording:

“Het College ziet naar aanleiding van de ontstane onduidelijkheid reden om de richtlijnen bestuurlijk vast te stellen en via de website kenbaar te maken. Uw raad wordt hierover geïnformeerd via een raadsbrief.

Indien de vastgestelde richtlijnen aanleiding geven tot een ander inzicht kan het College een heroverweging maken m.b.t. deze expositie. Vooralsnog ziet het College geen aanleiding om de expositie in deze vorm toe te staan in de centrale hal van het Gemeentehuis.”

Conclusie en vervolg

Het is duidelijk dat er nu nog geen richtlijnen bestaan voor de tentoonstellingen in de hal van het gemeentehuis. De toetsing van tentoonstellingen, ook die van Wereldvrouwen, is dus niet gebaseerd op richtlijnen. Het gevaar van ad hoc beleid ligt op de loer.

Wij kijken kritisch en met belangstelling naar de richtlijnen die het college gaat opstellen. Wij staan op het standpunt dat het college zich niet inhoudelijk gaat en kan bemoeien met (teksten en afbeeldingen van) tentoonstellingen. Gaan de op te stellen richtlijnen dan alleen over praktische zaken of gaat het college ook opschrijven hoe zij een inhoudelijke toets gaan doen?

Een vervolgactie van onze kant is dus volledig afhankelijk van de richtlijnen.

Wij voelen een vervolg aankomen…

PvdA Schouwen-Duiveland

26 oktober 2023.