Pre Mantelzorg-woningen

26 november 2023

In de begrotingsbehandeling heeft de PvdA aangegeven warm voorstander te zijn van het, door het college van B&W, laten onderzoek van de (on)mogelijkheden van het faciliteren van pre-mantelzorgwoningen.

De wethouder Schot was duidelijk in de beantwoording van onze bestuurlijke vragen, die we toen stelden.

De belangrijkste antwoorden:

• Beleid op pre-mantelzorgwoningen is er nog niet en nemen we mee in de ontwikkeling van de Woonzorgvisie die de gemeente moet opstellen.
  • In de tussentijd staat de gemeente pre-mantelzorgwoningen toe als dat mogelijk is.

Tijdens de raadsvergadering van 23 november 2023 diende de VVD fractie een motie in om beleid voor pré mantelzorgwoningen op te stellen voorafgaand aan de Woonzorgvisie. Daar zijn wij geen voorstander van, sterker nog, wij zijn wat beducht voor ad hoc-beleid.

Waarom zijn wij beducht? Niet omdat wij tegen pré mantelzorgwoningen zijn, in tegendeel, wij zijn voorstander en denken positief mee. Voor ons is het belangrijk niet ‘zo maar tussentijds’ beleid op te stellen maar goed na te denken, aan de voorkant glasheldere afspraken te maken en het op te nemen in de Woonzorgvisie.

Wat dient er vooraf geregeld te worden? We noemen een aantal onderwerpen:

• hoe worden de afspraken juridisch vastgelegd? Doen we dat in een vergunning of in een overeenkomst naar burgerlijk recht?;
  • welke gegevens moet je overleggen om in aanmerking te komen voor medewerking van de gemeente aan het realiseren van een pre-mantelzorg woning? Ook medische? En zo ja, wie beoordeeld die medische informatie?
  • Aan welke eisen moet een pre-mantelzorgwoning omgevingsrechtelijk- en bouwkundig gebied voldoen?
  • Wanneer eindigt het recht om in een (pre)mantelzorgwoning te wonen? Bij overlijden van de zorgbehoevende of bij verhuizing naar een verpleeghuis?
  • Mag een eventuele partner of de inwonende mantelzorg-verlener in die woning blijven wonen en hoelang?
  • Geldt dit beleid ook als de zorgbehoevende tussentijds commerciële zorg (dus niet van familie) inhuurt? Of eindigt dan het recht om in de mantelzorgwoning te mogen woning? En rechtvaardigt het verschil tussen mantelzorg en commerciële zorg dit gevolg wel?
  • Als het recht eindigt moet de woning dan verwijderd worden? Of mag de woning blijven staan en voor andere doeleinden gebruikt worden (bijvoorbeeld het vestigen van een B&B)?
  • Welke ervaringen hebben andere gemeenten met pré mantelzorgwoningen? Waar zijn zij tegenaan gelopen? Hoe hebben zij dat opgelost en wat zijn hun ervaringen daarmee?

De VVD heeft tijdens de vergadering de motie aangepast en het verzoek omgezet naar: “Beleid op te stellen om pre-mantelzorgwoningen te realiseren en dit op te nemen in de nieuw op te stellen Woonzorgvisie en dit in het derde kwartaal 2024 voor te leggen aan de raad.” Dit sluit prima aan bij onze mening en dus hebben wij voor gestemd. De motie is aangenomen.