Gebiedsvisie Zuidoost flank Zierikzee

Door Henny Keereweer op 27 mei 2023

Gemeenteraad van 25 mei 2023
Agendapunt 13 Gebiedsvisie Zuidoost flank Zierikzee

Bijdrage PvdA (Henny Keereweer)

Voorzitter!

1. Allereerst grote dank aan de ambtelijke organisatie voor het op tijd aanleveren van de door de PvdA tijdens de Commissievergadering verzochte vergelijking van alle drie de locaties voor het hoogspanningsstation en de uit die vergelijking te trekken conclusies. Dank!

1. De PvdA zal het voorliggende raadsvoorstel steunen en stemt daarmee ook expliciet in met de locatie SD 1A voor het KV 150-station, alsook met de ruimtelijke reserveringen voor de gefaseerde uitbreiding van het bedrijventerrein, waarbij elke fasering zijn eigen ruimtelijke planprocedure zal doorlopen. Graag nog de toezegging van de wethouder dat daarbij ook elke keer de raad betrokken zal worden en dat dat ook gebeurt na invoering van de Omgevinsgwet. (De gevraagde toezegging is door de wethouder gedaan.)

1. Uit de vergelijking van de drie locaties voor het hoogspanningsstation blijkt ons inziens dat SD 1A beter scoort dan de varianten SD1 en de bewonersvariant SD 1.3 en daarmee de beste variant is. Dat geldt onder andere voor de landschappelijke inpassing en de verkeersontsluiting. Verder verwijzen wij kortheidshalve op dit punt naar de opmerkingen bij de bewonersvariant in de notitie van Bureau Juust van 5 mei jl. Met die opmerkingen zijn wij het eens.

1. Een verdere uitwerking van de variante SD1 en die van de bewoners tot het niveau van variant SD 1A zou volgens het college en Tennet een vertraging opleveren van 1 tot mogelijk zelfs 2 jaar. Een dergelijke vertraging zou de belangen van vele bewoners en bedrijven op ons eiland kunnen schaden. Zij kunnen geconfronteerd worden met een storingsgevoelig elektriciteitsnet, terwijl bedrijven daar ook geen nieuwe aansluiting op kunnen krijgen. Mogelijk heeft dat ook gevolgen voor het aantrekken van nieuwe bedrijven en werkgelegenheid.
    Ook de gevolgen voor de energietransitie kunnen groot zijn. De beoogde uitbereiding c.q. verzwaring van het elektriciteitsnet duldt dan ook geen uitstel. Daarmee valt niet alleen de bewonersvariant af, maar ook de oude voorkeursvariant SD1.

1. De PvdA realiseert zich dat het dienen van het algemeen belang ten koste kan gaan van de belangen van enkele individuele bewoners en bedrijven. Deze zullen daarvoor dan ook in alle redelijkheid schadeloos gesteld moeten worden.

1. De bewoners achter de bewonersvariant SD 1.3 geven aan dat zij zich niet gehoord voelen door de gemeente en menen dat daarmee het gevolgde participatietraject ondeugdelijk zou zijn. De PvdA deelt hun mening niet. Allereerst dient naar onze mening ook het participatietraject dat Tennet aan het begin van de procedure heeft ingezet, meegewogen te worden.
    Ten tweede blijkt  uit het overzicht “Fysieke contactmomenten” dat bij de stukken zit dat vrijwel direct nadat de gemeenteraad op 23 december 2021 zijn voorkeurslocatie bepaalde, de gesprekken met belanghebbenden weer opgepakt zijn. Ook verschillende malen met de bewoners. In de periode van 31 januari 2022 tot en met 2 mei 2023 zijn dat in totaal 26 besprekingen met belanghebbenden geweest.
    Hier wordt maar weer eens het verschil blootgelegd tussen “gehoord zijn” en je “gehoord voelen”. Tussen – heel zwart / wit gezegd – “wel en niet het gelijk aan je kant krijgen”
    Dat onderstreept voor de PvdA maar eens te meer dat het aan het begin van  participatietrajecten niet alleen noodzakelijk is de goede vorm van participatie te kiezen, maar zeker ook om al op dat moment aan “verwachtingen-management” te doen.

1. Meneer de voorzitter, we sluiten af. De PvdA is heel blij dat wij van het college vandaag aan het eind van de ochtend schriftelijk bevestigd hebben gekregen, dat ook locatie SD 1A binnen de 30 km-grens vanaf de locatie Bergen op Zoom ligt, zodat er op ons eiland geen bovengrondse hoogspanningsleidingen en hoogspanningsmasten noodzakelijk zijn.

Het genoemde raadsvoorstel is aangenomen.

Henny Keereweer

Mijn nest was knal rood! Ik ben in 1957 in Leiden geboren. Daar ben ik ook opgegroeid, heb ik gestudeerd en heb ik tot begin maart 2018 altijd gewoond.  Er waren wel wat mensen die mij als rasechte Leidenaar voor gek verklaarden toen mijn vrouw, onze twee zeer levendige en sterke Pointers  en ikzelf  vervolgens

Meer over Henny Keereweer