Asielopvang Schouwen-Duiveland

4 december 2023

Vragen van een lid van de gemeenteraad ingevolge artikel 32 van het reglement van orde

Datum: 1 december 2023

Onderwerp: Asielopvang Schouwen-Duiveland

Inleiding

In de ‘Zeeuwse afspraken opgave Asielketen’ is opgenomen dat de gemeente Schouwen-Duiveland een noodopvanglocatie beschikbaar houdt voor de opvang van 150-250 personen gedurende de looptijd van de regiodeal. De regiodeal, bedoeld om gezamenlijk uit de asielcrisis te komen, is gestart op 1 januari 2023 en loopt tot 1 januari 2028. De gemeente Goes realiseert een asielzoekerscentrum voor de Oosterschelderegio. De noodopvanglocatie in onze gemeente dient als een zogenaamde flexibele schil: als er een tekort aan opvangplekken in asielzoekerscentra ontstaan, vangt de noodopvanglocatie het tekort tijdelijk op.

De gemeenteraad is op 26 januari 2023 akkoord gegaan met de realiseren van een noodopvanglocatie voor de duur van 5 jaar. In de raadsbrief van 21 november 2023[1] bericht het college dat de gesprekken met het Centraal Orgaan Asielopvang (COA) niet tot het gewenste resultaat hebben geleid. Het COA is voorstander van een termijn van 10 jaar of langer; daarmee zou ook meer kwaliteit kunnen worden geborgd voor de uitstraling van de huisvesting.

De fractie van de Partij van de Arbeid heeft hierover de volgende vragen aan het college van B&W:

Vragen ingevolge artikel 32 Reglement van orde

1. De voorwaarden van het COA voor de realisatie van een noodopvanglocatie komen niet overeen met de kaders die door de gemeenteraad zijn gesteld. Onderneemt het college verder actie om uit deze patstelling te komen? Kan de gemeenteraad een herzien voorstel verwachten en zo ja wanneer?
2. Het college geeft in de raadsbrief aan dat de berekende investering van € 12.700.000 “kwalitatiever en gerichter worden geïnvesteerd in andere, meer duurzame huisvesting voor doelgroepen binnen de gemeentegrenzen.” Wat bedoelt het college met deze zin? Welke doelgroepen worden bedoeld en beschikt het college al over concrete plannen voor “andere, meer duurzame huisvesting voor doelgroepen”?
3. a. De in vraag 2 berekende investering gaat uit -als wij het goed begrijpen- van de realisatie van een noodopvanglocatie voor 5 jaar. Hoe ziet het financiële investering eruit wanneer uitgegaan wordt van een periode van 10 jaar, uitgaande van een kwalitatieve uitstraling?

b. Blijft bij een periode van 10 jaar de constatering “kwalitatiever en gerichter worden geïnvesteerd in andere, meer duurzame huisvesting voor doelgroepen binnen de gemeentegrenzen.” ongewijzigd?

4. Van de units laat u ons alleen plaatjes van de buitenkant en fictieve omgeving van het complex zien. Wij willen ook graag  inzicht in de binnenkant van deze opvanglocatie (de indeling en inrichting van deze units) om zo een beeld te kunnen krijgen of de locatie na gebruik als noodopvang nog voor andere doelgroepen goed te gebruiken valt. Is het college hiertoe in staat en bereid?
5. Of het complex na 10 jaar nog voor andere gemeentelijke doelgroepen gebruikt kan worden, hangt ons inziens ook af van de locaties die voor de noodopvang in beeld waren. Het maakt ons inziens nogal uit of de noodopvang aan de rand van Zierikzee ligt of verder weg in het achterland van Zierikzee. Is het college bereid inzicht in die locaties te geven te geven. Wat ons betreft mag volstaan worden met wat meer vage aanduidingen als  bijvoorbeeld “op loopafstand van t centrum” of  “10 minuten fietsen van het centrum” etc. zodat u de exacte locaties niet hoeft prijs te geven. Wij begrijpen dat dat laatste wellicht wat (te) gevoelig zou kunnen liggen.
6. Wat zijn de consequenties voor onze gemeente wanneer niet voldaan wordt aan de afspraken die gemaakt zijn binnen de Zeeuwse regiodeal?
7. In de Spreidingswet asielzoekers wordt geregeld dat elke gemeente wettelijk verplicht wordt om jaarlijks een evenredig aantal asielzoekers op te vangen. Vermoedelijk wordt deze wet binnen nu en een aantal maanden aangenomen. Is bekend wat deze wet concreet voor onze gemeente betekent? Wat is het aantal voor onze gemeente als het gaat om de opvang van ‘een evenredig aantal asielzoekers’?

Ingediend namens de fractie van PvdA door Henny Keereweer

[1] [1]  Raadsbrief Uitkomsten onderzoek tijdelijke noodopvang door het COA versus kader raad (2023.390/988191) Gemeente Schouwen-Duiveland (raadsinformatie.nl)