Door Corina van der Vliet-Hart op 24 oktober 2016

Verkoop Huis de Haene

Gaat het college huis “De Haene’ nu wel of niet op korte termijn in de verkoop doen? Onduidelijkheid hierover tijdens de raadsvergadering van 20 oktober.

Wat ging er aan vooraf? Het college is bevoegd om pand ‘De Haene’ (Tempelierenhuis) te Zierikzee te verkopen; daar was binnen de raadsvergadering geen onduidelijkheid over. Het betreft immers een uitvoerende taak.

Het college had de voorgenomen verkoop ter kennis van de raad gebracht. De raad kreeg de mogelijkheid om zogenaamde ‘wensen en bedenkingen’ te formuleren. Wij hebben hier gelijk al het initiatief in genomen door vragen te stellen over de relatie tussen mogelijke plannen van het Stadhuismuseum met dit pand en de voorgenomen verkoop. Deze vragen hebben wij vervolgens, samen met D66, geformuleerd in ‘wensen en bedenkingen’. Ook de VVD, met ondersteuning van diverse andere fracties, had ‘wensen en bedenkingen’ op papier gezet. Deze rammelden, waren juridisch niet helemaal correct, er zaten overbodigheden in en zelfs tijdens de vergadering werd de inhoud nog iets aangepast. Geen schoonheidsprijs, dat werd door de VVD, onder excuses, ook toegegeven.

Het grootste verschil tussen beiden ‘wensen en bedenkingen’ was de vraag wanneer het pand in de verkoop gaat. Wij hebben er voor gepleit om daar mee te wachten totdat de plannen, die het Stadhuismuseum en de Vereniging Musea Schouwen-Duiveland mogelijk met pand ‘De Haene’ hebben, duidelijk zijn. De andere ‘wensen en bedenkingen’ hebben die relatie niet gelegd met als gevolg dat het pand dus per direct in de verkoop kan.

Aan wethouder Van den Berg werd de vraag voorgelegd waar de voorkeur van het college naar uit gaat: direct verkopen of nog even een pas op de plaats, gekoppeld aan de mogelijke plannen van Stadhuismuseum en de Vereniging Musea Schouwen-Duiveland. En wat schetst onze verbazing? De wethouder wil onze vraag niet snappen en is al helemaal niet van plan om een duidelijk antwoord te geven! Hij zegt dat het college beide ‘wensen en bedenkingen’ meeneemt bij het verkoopproces en dat “directe verkoop nog niet aan de orde is”. Vager dan vaag. Na de vraag te hebben herhaald bleef de wethouder bij zijn eerdere antwoord: direct in de verkoop is niet aan de orde. Met dit voor ons onbevredigende antwoord moesten wij het doen; verduidelijking werd ondanks aandringen niet gegeven.

Bij de stemming ging een meerderheid van de raad akkoord met de VVD ‘wensen en bedenkingen’ en nam de daarin opgenomen onvolkomenheden voor lief.