1. Inleiding Verkiezingsprogramma PvdA Werkt 2022-2026

Op maart 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De PvdA Schouwen-Duiveland schrijft in dit programma haar plannen en wensen voor de periode 2022-2026. De laatste twee jaar zorgde de coronapandemie voor verdriet, onzekerheid en angst. Corona heeft ons geleerd hoe kwetsbaar wij zijn. Dat wij verstandig met onze natuur en gezondheid moeten omgaan. De maatregelen hebben ons laten zien dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Maar door Corona werd ook duidelijk hoe krachtig we met z’n allen kunnen zijn als we de handen ineen slaan en elkaar steunen.

Corona werkt als een vergrootglas. Meer dan ooit is zichtbaar geworden wie de kwetsbaren in onze samenleving zijn en hoe door Corona de verschillen, die er al waren, nog eens vergroot zijn. Wie kwetsbaar is, wordt dubbel zo hard geraakt. In deze tijd van onzekerheid hebben juist de meest kwetsbaren behoefte aan duidelijkheid. Over hoe we de pijn eerlijk en fatsoenlijk verdelen. De Partij van de Arbeid, afdeling Schouwen-Duiveland, neemt de eerlijke verdeling, het verkleinen van het verschil tussen kansarm en kansrijk als uitgangspunten bij het nemen van besluiten. Daarbij verliezen we de belangen van de groep inwoners met een middeninkomen niet uit het oog

De gevolgen van Corona zijn nog lang niet voor ons allemaal opgelost. Mensen zijn hun baan verloren. Moesten hun onderneming sluiten. Zitten in de schulden. Hebben leerachterstanden opgelopen. Wachten nog op een uitgestelde medische behandeling. Bovendien is Corona nog niet de wereld uit. Dat vraagt saamhorigheid, ook op gemeentelijk niveau. De Partij van de Arbeid zal dat bij te nemen beslissingen steeds meenemen.

Tegelijkertijd werden we op landelijk niveau geconfronteerd met de Kindertoeslagenaffaire. Dat levert voor de Partij van de Arbeid ook op lokaal niveau een aantal belangrijke uitgangspunten op. Wij noemen de volgende:

• Regelingen moeten uitvoerbaar zijn.
  • Regelingen moeten voor onze inwoners te begrijpen zijn.
  • Uitgangspunt bij het maken en uitvoeren van die regels moet zijn dat we onze inwonersvertrouwen en respect voor hen hebben.
  • Gemeente en inwoners lossen, in een gesprek, de in de uitvoering gemaakte foutengezamenlijk op.
  • Selecteren op ras of afkomst is niet aanvaardbaar.

De menselijke maat moet weer als uitgangspunt gaan gelden. We denken bij de uitvoering dan ook niet vanuit een dichtgetimmerde, te ingewikkelde regeling, maar vanuit wat iemand nodig heeft. Inwoners mogen verwachten dat de gemeente betrouwbaar is. Wij gaan scherp in de gaten houden dat dit op Schouwen-Duiveland gebeurt.

n maart 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De PvdA Schouwen-Duiveland schrijft in dit programma haar plannen en wensen voor de periode 2022-2026. De laatste twee jaar zorgde de coronapandemie voor verdriet, onzekerheid en angst. Corona heeft ons geleerd hoe kwetsbaar wij zijn. Dat wij verstandig met onze natuur en gezondheid moeten omgaan. De maatregelen hebben ons laten zien dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Maar door Corona werd ook duidelijk hoe krachtig we met z’n allen kunnen zijn als we de handen ineen slaan en elkaar steunen.

Voor de Partij van de Arbeid dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten. Heeft iedereen gelijke kansen, recht op goede scholing, op vast werk, op het kunnen deelnemen aan sport en culturele activiteiten. Op een betaalbare en passende woning in een veilige en schone omgeving met voldoende voorzieningen, op een gezond leven en op een gelijke behandeling. Iedereen heeft ook recht op ondersteuning als het tegenzit. Voor ons als Partij van de Arbeid dient iedereen ook gelijkwaardig en met respect behandeld te worden.

Ieder kind verdient een fijne jeugd, een veilig thuis en een goede school. We vinden het onaanvaardbaar dat niet iedereen een eerlijke kans krijgt, en doen er in onze gemeente alles aan om armoede onder kinderen, leerachterstanden en laaggeletterdheid tegen te gaan en de kansengelijkheid te bevorderen. Wij vinden dat we moeten zorgen voor een evenwicht tussen mens, milieu en economie om zo onze aarde niet uit te putten. Voor nu, maar ook voor onze kinderen en hun kinderen. De vervuiler betaalt. Met onze natuur gaan we zuinig om. Het toerisme is voor Schouwen-Duiveland de economische motor, maar ook daar kan geen ongebreidelde groei meer plaatsvinden. Wij zien de agrarische sector als een drager van het platteland en als sector die bijdraagt aan de oplossing van de wereldvoedselproblematiek. Wij willen gezond voedsel van een duurzame landbouw die de grenzen van de planeet erkent, waar de consument vertrouwen in heeft, met goede arbeidsomstandigheden voor de medewerkers, die dierenwelzijn waardeert en een eerlijke verdeling kent van verdiensten. Een voedselketen met hart voor mensen, dieren en natuur.

Verkiezingsprogramma PvdA Werkt! 2022-2026

Waar ben je naar op zoek?