Door Petri d’Anjou-Lems op 15 augustus 2016

Vergoeding VOG voor vrijwilligers

Tijdens de raadsvergadering op 21 juli heeft onze fractie een motie ingediend over het vergoeden van de kosten voor een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) die vrijwilligers moeten aanvragen. We roepen het college op om te komen met een voorstel met als uitgangspunt dat onze gemeente de genoemde kosten vergoedt.

De motie is met algemene stemmen aangenomen, daar zijn wij blij mee.

De motivering is dat:
-vrijwilligerswerk nu en in de nabije toekomst steeds belangrijker wordt
-vrijwilligerswerk de kurk is waarop de (lokale) samenleving drijft
-vrijwilligerswerk nadrukkelijk onze waardering verdient
-een Verklaring Omtrent het Gedrag een nuttig instrument is om de kwaliteit van vrijwilligerswerk beter te borgen en (maatschappelijke) risico’s, die verbonden kunnen zijn aan de inzet van vrijwilligers, te beperken
-per 1 maart 2016 door de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie voor het aanvragen van een VOG een prijsverhoging is doorgevoerd van 38%, hetgeen is opgenomen in de ‘Regeling vergoeding verklaring omtrent het gedrag en gedragsverklaring aanbesteden’
-de kosten van het aanvragen van de VOG’s voor vrijwilligerswerk nu drukken op de budgetten van (vrijwilligers)organisaties, hetgeen vervolgens ten -koste gaat van de budgetten die beschikbaar zijn voor de daadwerkelijke activiteiten van deze (vrijwilligers)organisaties
-voorkomen dient te worden dat (vrijwilligers)organisaties, gedwongen vanwege financiële consequenties, het aanvragen van VOG’s achterwege laten;
-dat het om die reden van belang is te bezien of de kosten van de VOG’s voor vrijwilligerswerk vergoed kunnen worden;

Petri d’Anjou-Lems, fractievoorzitter. De kandidaatstellingscommissie en vervolgens het bestuur en de ledenvergadering hebben mij het vertrouwen gegeven om de komende verkiezingen de kandidatenlijst aan te voeren. Ik heb daar zin in! Ik vertrouw er op dat de kiezers inmiddels weten wat ze aan de Partij van de Arbeid hebben: betrokken raadsleden die midden in de