Door Petri d’Anjou-Lems op 23 oktober 2014

Stroom

Voor de begrotingsvergadering van 2013 had onze fractie een motie voorbereid om te komen tot een adequate stroomvoorziening bij de Nieuwe Kerk in Zierikzee, bedoeld voor buiten-evenementen van Centree. In de discussie bleek dat andere fracties dat een te beperkte vraag vonden en ter plekke hebben we toen de motie omgevormd:  college, onderzoek waar op Schouwen-Duiveland er behoefte is aan een dergelijke voorziening.

Na bijna een jaar kwam er een reactie van het college door middel van een raadsbrief. Inhoud van de raadsbrief: de behoefte bestaat alleen bij de Nieuwe Kerk, de kosten zijn € 10.000,-, de Stichting Oude Zeeuwse Kerken wil er aan mee werken en het college is niet van plan er geld aan uit te geven. Punt.

In dezelfde week maakte het college bekend een bedrag van € 35.000,- bij te dragen aan de vervanging van een vloer in het Laco sportcentrum. De bouwer  en de exploitant hebben hier (hoewel ze er voor gewaarschuwd waren) een verkeerde vloer laten leggen waardoor een van de hallen onbruikbaar is. Natuurlijk vinden ook wij dat hier een oplossing voor gevonden moet worden, maar moet de gemeente betalen voor deze fout?

Je ontkomt er niet aan om deze twee situaties met elkaar te vergelijken, en we concluderen dat het college duidelijk meer affiniteit heeft met sport dan met cultuur. De bouw van het sportcentrum en de verplaatsing van de buitensportaccommodaties heeft de gemeente 17 miljoen gekost. En daarbovenop is het college dus nog bereid om € 35.000,- bij te dragen aan het herstellen van een fout.

De Stichting Centree heeft de afgelopen jaren een belangrijke vliegwielfunctie vervuld met betrekking tot de culturele voorzieningen op Schouwen-Duiveland. Zonder de Stichting Centree was er nu niet de Weverij en was de Nieuwe Kerk niet ingericht als concert- en theaterzaal.  Je zou toch verwachten  dat het college waardering heeft voor de inspanningen en de resultaten van de mensen achter Centree. Maar nee, afgezien van de beginjaren moet Centree het zonder gemeentelijk subsidie zien te redden. En zelfs de aanleg van de stroomvoorziening is te veel gevraagd.

Centree

Petri d’Anjou-Lems, fractievoorzitter. De kandidaatstellingscommissie en vervolgens het bestuur en de ledenvergadering hebben mij het vertrouwen gegeven om de komende verkiezingen de kandidatenlijst aan te voeren. Ik heb daar zin in! Ik vertrouw er op dat de kiezers inmiddels weten wat ze aan de Partij van de Arbeid hebben: betrokken raadsleden die midden in de