Door Petri d’Anjou-Lems op 28 augustus 2015

Strandhuisjes op ons eiland?

Naar aanleiding van publicaties in de PZC is de afgelopen dagen de discussie over strandhuisjes op Schouwen-Duiveland opgelaaid. Wie af gaat op wat er in de krant stond zou kunnen denken dat de komst van strandhuisjes al vast staat. Dat is niet zo. Dit college heeft in haar collegeprogramma opgenomen dat er onderzocht gaat worden of we strandhuisjes willen op ons eiland. Dit onderzoek zal binnenkort plaatsvinden, daarna zal er een politieke discussie over gevoerd worden en zal de gemeenteraad een besluit nemen.

Langs de hele Nederlandse kust rukt de bebouwing op. Inmiddels klinkt steeds vaker het geluid dat we geen ‘Belgische toestanden’ willen, ook vanuit de recreatiesector. Nou, als je die kant niet op wil, dan moet je ook geen stappen in die richting zetten vinden wij.

Onze Schouwse stranden zijn bijzonder omdat ze breed en leeg zijn. We moeten daar zuinig op zijn. Daarbij komt: het strand is van iedereen en voor iedereen en het plaatsen van huisjes (of hotels) zorgt voor ‘domeinvorming’. Wat inhoudt dat er delen van het strand zijn die niet meer van iedereen en voor iedereen zijn.

Ons standpunt is duidelijk,we hopen dat ook andere fracties zich realiseren hoe belangrijk het is dat we zuinig zijn op onze natuur en ons landschap. Niet alleen voor ons zelf maar ook voor onze gasten.

Petri d’Anjou-Lems, fractievoorzitter. De gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 zijn voor de Partij van de Arbeid op Schouwen-Duiveland teleurstellend verlopen. Weliswaar haalden we meer stemmen dan in 2014 maar het resultaat was toch dat we van twee naar één zetel gingen. Dat betekent dat ik het enige PvdA-raadslid ben deze periode. Gelukkig word ik daarbij ondersteund door