4 september 2015

Opvang vluchtelingen

We worden er dagelijks mee geconfronteerd: de hartverscheurende beelden van mensen die op de vlucht zijn. Volwassenen, kinderen, hele gezinnen zijn op zoek naar een veilig onderkomen in Europa. Op de vlucht, alles achterlatend. Steeds meer mensen zoeken een veilig heenkomen vanwege oorlog of politieke vervolging in eigen land. De paniek, de doodsangst, het verdriet, pure wanhoop: de media leggen het vast in emotionele teksten en beelden.

Tijdens de raadsvergadering van 3 september 2015 hebben wij aandacht gevraagd voor de opvang van vluchtelingen. We weten dat Staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid en Justitie druk bezig is met het regelen van extra bedden voor deze groeiende groep vluchtelingen. Het probleem is groot en er dient snel tot actie te kunnen worden overgegaan. Burgemeesters worden door de Staatssecretaris gebeld met het verzoek te helpen bij de opvang. Uit de media hebben wij vernomen dat er gemeente zijn die reageren met ‘dat ligt hier toevallig heel lastig’.

Wij willen weten hoe de gemeente Schouwen-Duiveland staat tegenover een verzoek tot het regelen van opvang van vluchtelingen. Deze vraag hebben wij tijdens de raadsvergadering van 3 september 2015 gesteld. Wethouder Van den Bos gaf aan dat onze gemeente nog niet door het Ministerie benaderd is. Tevens gaf hij aan dat het de vraag is of onze gemeente zelf over geschikte ruimten beschikt. Als de vraag zich aandient is hij bereid, in nauwe samenwerking met organisaties, inwoners en gemeenteraad, te kijken naar de mogelijkheden.

Wij willen dat het college zich goed voorbereid op deze vraag. Onze vraag kreeg de nodige support van andere partijen.

Wij vinden dat ook onze gemeente, zodra zich de vraag voor opvangmogelijkheden voordoet, de maatschappelijke en humanitaire verantwoordelijkheid moet nemen en er alles aan moet doen om de vluchtelingen te helpen.

(P.s. Vanochtend, vrijdag 4 september jl., lezen we in de PZC dat vele Zeeuwse inwoners de vluchtelingen willen helpen. Dat voelt goed.)