Door Corina van der Vliet-Hart op 1 november 2014

Op werkbezoek bij vluchtelingenwerk

Naar schatting zijn wereldwijd 51 miljoen mensen op de vlucht. 51 miljoen! Een toename ten opzichte van vorig jaar met 70%. Een ongrijpbaar aantal, een niet te bevatten hoog aantal mensen is op de vlucht voor oorlog, vervolging, geaardheid en/of geloof. Mensen die vanwege de vele brandhaarden in de wereld op de vlucht zijn voor hun eigen leven en dat van hun gezin …

Dit werd o.a. verteld tijdens het werkbezoek van de raad aan de Stichting Vluchtelingenwerk, locatie Schouwen-Duiveland. Met passie en gedrevenheid zijn we als raadsleden geïnformeerd over het werk dat de (vrijwilligers) van de stichting verrichten. Belangrijkste taak is de openstelling van het spreekuur en het maatschappelijk begeleiden van de vluchtelingen/statushouders waarbij het om heel praktische zaken gaat (inkomen, inrichting woning, tekenen contracten, organiseren administratie, school, inburgeringscursus etc.). Mooi en dankbaar werk.

Dankbaarheid vormde ook de rode draad in de verhalen van een aantal statushouders. Ze vertelden over de gevaren in het vluchtelingenkamp (’s nachts kwamen gewapende bendes vluchtelingen uit het kamp halen voor illegale handel in menselijke organen), de angst, het (tijdelijk) gescheiden moeten zijn van man en kinderen. Dankbaar omdat wij als inwoners van Schouwen-Duiveland deze mensen positief ontvangen, dankbaar voor de kans op een leven zonder gevaar en angst.

Ook de gemeente Schouwen-Duiveland zal een toenemend aantal vluchtelingen dienen te huisvesten; in deze laatste maanden van dit jaar worden nog 25 vluchtelingen verwacht.

De gemeente verstrekt aan de Stichting Vluchtelingenwerk een bijdrage voor de maatschappelijke begeleiding. Een naar onze mening terechte subsidie; de noodzaak van toekenning werd tijdens het werkbezoek alleen maar bevestigd.