Door Corina van der Vliet-Hart op 28 januari 2016

Motie regenboogvlag

Sinds 2009 is de datum van 11 oktober uitgeroepen tot “Coming out day”. Door het hijsen van de regenboogvlag wordt aandacht gevraagd voor lesbiennes, homo’s en bi- en transseksuelen. Volgens de belangenorganisatie COC is het hijsen van de vlag door een gemeente een belangrijk gebaar voor anders geaarden omdat het een signaal afgeeft dat zij zichzelf mogen zijn en dat ze thuishoren in de gemeente.

Voor onze fractie redenen om een motie in te dienen zodat het hijsen van de regenboogvlag opgenomen wordt in het vlagprotocol. D66 was mede-indiener en SP ondersteunde de motie. De overige partijen wilden de motie niet steunen. Een greep uit de argumenten die werden benoemd:

• het hijsen van de vlag is symboolpolitiek en zou passend zijn wanneer het opgenomen is in het gemeentelijk beleid t.a.v. anders geaarden (beleid wat de CDA overigens niet wenst te formuleren);
  • het statement hoeft niet te worden gemaakt omdat iedereen gelijk is en als gelijke wordt gezien op Schouwen-Duiveland;
  • op Schouwen-Duiveland is sprake van volledige tolerantie, er doen zich geen problemen voor en anders geaarden voelen zich volledig geaccepteerd;
  • het is ‘hokjes-denken’ en daar zijn wij geen voorstander van (o.a. CU);
  • kijk om je heen wat er gebeurt in de wereld, de grote vraagstukken die er liggen en de PvdA maakt zich druk over het hijsen van een regenboogvlag! (Zijn zij vergeten dat de wereldvraagstukken voor een groot deel voortvloeien uit intolerantie?)

De SP gaf aan dat we uitgaan dat iedereen gelijk is maar dat, ook in Nederland, niet iedereen als gelijke wordt behandeld. Er is nog geen sprake van volledige tolerantie en daarmee wordt met het hijsen van de vlag een belangrijk signaal afgegeven.

Maar, helaas, de regenboogvlag zal dus niet wapperen op Schouwen-Duiveland. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft dit op 28 januari j.l. besloten. Voor ons een teleurstellend besluit.