Door Petri d’Anjou-Lems op 10 maart 2017

Brief aan Lodewijk Asscher

De redactie van ‘Wereldregio’ heeft aan de fractievoorzitters van de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland gevraagd om een open brief aan hun landelijke lijsttrekker te schrijven. Al deze brieven zijn in de krant van vrijdag 10 maart gepubliceerd.

Hieronder leest u mijn brief.

Beste Lodewijk,

‘Samen vooruit’ staat er op de verkiezingsposter van de Partij van de Arbeid die ik voor het raam heb gehangen. Vooral het woord ’samen’ is in deze tijd belangrijk. Er zijn in Nederland (maar ook daar buiten … ) partijen en bewegingen die vooral de verschillen tussen mensen willen benadrukken. Door hun extreme standpunten krijgen ze veel media-aandacht en daardoor lijkt het soms of die verschillen het belangrijkste zijn! Maar volgens mij moeten we ons niet richten op de verschillen maar op de overeenkomsten. Het doel is toch een vreedzame samenleving waarin voor iedereen plaats is en waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Bijna is het 15 maart. Wat is het weer spannend en wat hangt er veel van af. Ik hoop zo dat onze partij verder kan gaan werken aan het sterker en socialer maken van Nederland. Natuurlijk kunnen we dat niet alleen, we zullen een coalitie moeten vormen en compromissen moeten sluiten. En met welke partijen we dat deze keer kunnen gaan doen hangt natuurlijk af van de verkiezingsuitslag.

Maar Lodewijk, hou bij alle besluiten wel steeds de idealen van de sociaaldemocratie als leidraad: vrijheid, democratie, rechtvaardigheid, duurzaamheid, solidariteit, gelijke kansen, en de spreiding van macht en inkomen. En solidariteit houdt niet op bij de grens, binnen Europa zullen we moeten samenwerken en ontwikkelingshulp blijft nodig.

Lodewijk, ik wens ons een mooie verkiezingsuitslag!

Hartelijke groeten,

Fractievoorzitter PvdA Schouwen-Duiveland.

Petri d’Anjou-Lems, fractievoorzitter. De gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 zijn voor de Partij van de Arbeid op Schouwen-Duiveland teleurstellend verlopen. Weliswaar haalden we meer stemmen dan in 2014 maar het resultaat was toch dat we van twee naar één zetel gingen. Dat betekent dat ik het enige PvdA-raadslid ben deze periode. Gelukkig word ik daarbij ondersteund door